Ratunku! Brak składek na rachunku OFE. Co robić?

Jako osoba ubezpieczona regularnie, co najmniej raz w roku, otrzymujesz informację ze swojego OFE o stanie rachunku i wysokości składek wpływających na Twoje konto przez ostatni rok. Jak masz zatem zareagować, gdy po wnikliwych wyliczeniach okazało się, że wyciąg z rachunku nie zgadza się z wysokością składek, które powinien przekazywać Twój pracodawca? Przede wszystkim nie panikować! W najnowszym materiale podpowiadamy, co jest najczęstszą przyczyną takich błędów, jak ich uniknąć i co robić kiedy się zdarzą.

O składkach emerytalnych i ZUS słów kilka
Składka emerytalna, która przekazywana jest do OFE wynosi 2,92% podstawy wymiaru składek, tj. wynagrodzenia. Przekazywana jest ona przez ZUS na indywidualny rachunek w otwartym funduszu emerytalnym, o ile w bazie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych znajdują się wszystkie konieczne, a co najważniejsze – poprawnie wypełnione dokumenty. Wśród nich są: zgłoszenie do ubezpieczeń dokonane przez płatnika składek (pracodawcę), imienny raport miesięczny, deklaracja rozliczeniowa, wpłata na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych (FUS) oraz zgłoszenie umowy o członkostwo dokonane przez otwarty fundusz emerytalny. Wszystkie te dokumenty zawierać muszą poprawie wypełnione dane identyfikacyjne.

Z czego wynika nieprzekazanie składki do OFE?
Najczęstszą przyczyną są błędy w raportach ZUS . Wiele osób zapomina też przy wyliczeniach o tym, że składki nie wpływają na rachunek w otwartym funduszu emerytalnym za czas zwolnienia lekarskiego, urlopu bezpłatnego oraz w przypadku przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zakład Ubezpieczeń Społecznych zwraca także uwagę, że dokumenty bywają składane nieterminowo lub zawierają błędy.

Co zrobić w takiej sytuacji?
Niektóre instytucje finansowe jak np. PKO PTE podpowiadają co należy zrobić w takim przypadku. W pierwszej kolejności należy udać się do pracodawcy, który sprawdzi, czy dokumenty ubezpieczeniowe są poprawne i będzie mógł potwierdzić opłacanie składek za brakujące okresy. W wypadku, gdy w dokumentach którekolwiek dane nie będą się zgadzać, osoba odpowiedzialna u pracodawcy za rozliczenia ZUS musi skontaktować się z zakładem i wyjaśnić tę sprawę, korygując stosowne dane. Kiedy natomiast dokumenty są poprawne i pracodawca dokonuje wpłat w odpowiedniej wysokości, należy osobiście złożyć reklamację w ZUS z podaniem wysokości nieprzekazanych składek i okresów, których one dotyczą. Takie postępowanie w szybkim czasie wyjaśni wszystkie nieprawidłowości.

Kto może liczyć na lepsze emerytury?

Co tak naprawdę oferuje emerytura OFE?